Bigbanki peaökonomist Raul Eamets tõi värske statistika valguses välja, et teises kvartalis on Eestis toimunud märkimisväärne hinnatõus mitmes teenustesektoris, eriti majutuses ja reisiteenustes. Statistikaameti avaldatud teenuste tootjahinnaindeks näitab, kui palju on hinnad tõusnud teenusepakkujate vaates, ja samas suurusjärgus on muutused ka lõpptarbijale.
„Teisisõnu näitab see, kui palju on hinnad tõusnud teenuste pakkujate poolt vaadates. Mõnes valdkonnas, näiteks majutuses, võivad olla vahel veel ka vahendajad, kes lõpphinnale omapoolse marginaali juurde panevad,“ selgitas Eamets.
Teenuste hinnatõus teises kvartalis
- Äriteenuste hinnad kasvasid aastavõrdluses 4%.
- Kõige suurem tõus oli õhutranspordis – hinnakasv koguni 28%.
- Majutussektor kallines 19%, mis on üks kõrgeimaid näitajaid teenuste paketis.
- Reisiteenused (sh reisikorraldus) kallinesid 15%.
- Infotehnoloogia teenused kallinesid 3%.
- Infoalased teenused odavnesid 7% – ainus valdkond, kus nähti hinnalangust.
- Reklaami- ja töövahenduse teenused kallinesid 6%.
Eamets märkis, et nii suur hinnatõus majutuses ja reisiteenustes mõjutab paratamatult turismi. „Kahtlemata mõjutab see turismi, eriti siseturismi. Aga ka välismaale reisimine on palju kallinenud… Kui lendamine läheb kallimaks, ei saa ka reisimine odavamaks minna,“ lisas ta.
Mõju turismile ja tarbijale
Hinnatõus tähendab, et tarbijate reisieelarved peavad olema varasemast suuremad. Siseturistide puhul võib kallinemine vähendada majutusööde arvu või suunata otsuseid odavamate alternatiivide kasuks. Välisturistide jaoks võib kõrgem hind muuta Eesti vähem konkurentsivõimeliseks võrreldes teiste sihtkohtadega.
Statistikaameti andmetel peatus juunis 2025 Eesti majutusettevõtetes 391 000 turisti, mida on 2% rohkem kui aasta varem. Välisturiste oli 5% rohkem, siseturiste aga 2% vähem. Keskmine ööpäevane hind majutuses oli juunis 55 eurot inimese kohta, mis on 12% kallim kui aasta varem ja 34% kallim kui 2019. aasta samal ajal.
Palkade ja tööjõukulude roll
Eametsa sõnul mängib teenuste hinnakujunduses olulist rolli tööjõukulu. Teenustesektoris on töötajate palkade osakaal hinnas üldjuhul suurem kui tööstuses. „Teenuste hinnakasv näitab, et palgad jätkavad ka sellel aastal mitmes teenuste alamsektoris tubli tõusu,“ rõhutas ta.
See tähendab, et hinnakasv ei tulene ainult toorainete või muude sisendite kallinemisest, vaid ka palkade tõusust, mis omakorda toetab kodumaist tarbimist, kuid võib suurendada survet teenuste hindadele.
Kokkuvõte
Teise kvartali hinnastatistika näitab selgelt, et majutus- ja reisiteenuste sektorid on viimase aastaga märgatavalt kallinenud. Majutuse 19% ja reisiteenuste 15% hinnatõus koos õhutranspordi 28% kallinemisega mõjutavad otseselt tarbijate reisiplaane ja turismisektori konkurentsivõimet. Kuigi turistide arv on mõnevõrra kasvanud, võib pikemas perspektiivis hindade tõus mõjutada nii siseturismi kui ka välisturistide huvi.
Allikas: BNS via Buller Meedia Pilt: Shutterstock